قطعات موتورسیکلت
01
مارس

فهرست استانداردهای اجباری موتورسیکلت

آیا تا به کنون شده است به این فکر افتاده باشید تا ببینید موتورسیکلت های مطرح و نام آشنایی که در کشور مان ایران منتاژ میگردند چه استاندارهایی را بایستی از سازمان استاندارد کشور کسب نمایند تا بتوانند در بازار عرضه گردند و اصلا تا کنون شده است به این فکر افتاده باشید چرا محصولات یک شرکت خاص مطرح و پر طرفدار تر از سایر محصولات دیگر است؟ با ما همراه باشید تا با فهرستی از استاندارهایی که یک موتورسیکلت در ایران بایستی کسب نماید آشنا شوید.

ردیفشرحشماره استاندارد
۱روشهای اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلتها
معیار و برچسب مصرف سوخت انواع موتور سیکلت
ISIRI 6626
ISIRI 6626-2
2موتورسیکلتها – توان خالص روشهای آزمون قوای محرکهISIRI 6653
3موتورسیکلت ها ترمزها و اجزاء ترمزویژگیها و روشهای آزمونISIRI 6704
4موتورسیکلتها اندازه گیری حداکثر سرعتISIRI 6701
5خودرو – وسیله هشدار دهنده شنیداری – ویژگیها و روش آزمونISIRI 6482
6موتورسیکلتهای دو چرخ -پایداری پارک کردن
موتورسیکلت با استفاده از جک های وسط و بغل
ISIRI 6603
7موتورسیکلتهای دوچرخ – موقعیت تجهیزات روشنایی و چراغهای هشدار دهندهISIRI 6788
8موتورسیکلت ها – کنترل ها انواع، موقعیت ها و عملکردهاISIRI 6787
9باتریهای موتورسیکلت ویژگیها و روشهای آزمونISIRI 6197
10موتورگازی و موتورسیکلت – جرم ها و ابعادISIRI 8314
11موتورگازی و موتورسیکلت – سرعت سنجISIRI 8315
12موتورگازی و موتورسیکلت – تجهیزات ضد سرقتISIRI 8316
13موتورگازی و موتورسیکلت – پلاکهای شناساییISIRI 8317
14موتورگازی و موتورسیکلت – موقعیت نصب پلاکISIRI 8318
15موتورگازی و موتورسیکلت – دستگیره سرنشین
موتورسکلتهای دو چرخ
ISIRI 8319
16ویژگیها و روشهای آزمون تایر بادی موتورسیلکت
واسکومتری
ISIRI 763

همچنین شما می توانید با مراجعه با آدرس سازمان ملی استاندارد کشور در باره چگونگی انجام و یا مسئولین و مهندسین انجام دهنده این استاندارد ها کسب اطلاع فرمائید.


برای نمونه استاندارد شماره ISIR 6626 را در زیر مشاهده می نمائید.

روشهای اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلت ها:

کمسیون استاندارد « روش های اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلت ها »

رئیسسمت یا نمایندگی
گودرزی ، عظیم(لیسانس مهندسی مکانیک)شرکت تیزرو
آخرت دوست، علیرضا(لیسانس مهندسی مکانیک)شرکت تولید و صنعتی جهانرو
ارجمند، احمد (فوق لیسانس مکانیک جامدات، دکترای افتخاری ساخت و تولید از ایتالیا )شرکت زرین آران موتور (آمیکو)
دادرس، محمود (لیسانس مهندسی مکانیک)شرکت تلاش
رحمانپور ،‌ حمید رضا (فوق لیسانس مدیریت)شرکت زرین آران موتور (آمیکو)
رزاقی فر ، علی (لیسانس صنایع)موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
رضائی، محمد (فوق لیسانس مکانیک )شرکت صنعتی نیرو محرکه
اسفندیاری، فرهاد (لیسانس مهندسی الکترو مکانیک)کانون موتورسیکلت رانی
اخلاقی نژاد، عباس(لیسانس مهندسی صنایع و سیستم)مهندسین مشاور صنایع وسائط نقلیه (خودرو) ایران

آزمون هــــا:

موتورسیکلتها باید تحت دو نوع آزمون قرار گیرند :

الف – آزمون نوع اول : اندازه گیری میانگین مصرف سوخت در طول یک سیکل رانندگی متداول :

– موتورسیکلت بر روی بستر آزمونی که مجهز به ترمز و سیستم شبیه سازی اینرسی است، قرار داده می شود .

– آزمون شامل دو سیکلی که در بند ۸-۱ توضیح داده شده، بدون وقفه و بطور مداوم در طول زمانیکه برای مصرف سوخت بااستفاده ازتجهیزات مشخص شده دربند ۸-۳-۲ و۸-۳-۳ اندازه گیری می شود، انجام می شود .

روش آزمون در بخش ۸ مشخص شده است .

ب  – آزمون نوع دوم : اندازه گیری مصرف سوخت در سرعت ثابت

آزمون در جاده و یا روی بستر آزمونی که در بخش ۹ مشخص شده است انجام می شود .

۵   شرایط جوی آزمون

شرایط جوی آزمون به شرح زیر است :

– رطوبت نسبی :    95 ≥ درصد

– حداکثرسرعت باد :   3 متر بر ثانیه

– حداکثر سرعت تند باد : ۸ متر بر ثانیه

– دمای هوا :    از ۲۷۸ تا ۳۰۳ درجه کلوین

شرایط آزمون :

– فشار، Po  : 100 کیلوپاسکال

– دما  ، To  : 293 درجه کلوین

– چگالی نسبی هوا،  do : 9197/0

در زمان آزمون چگالی نسبی هوا (d) از معادله زیر محاسبه می شود :

در معادله فوق  :

P : فشار هوا برحسب کیلوپاسکال

T : دمای مطلق برحسب درجه کلوین

این چگالی نباید بیشتر از ۵/۷ درصد با چگالی هوا در شرایط متعارف، اختلاف داشته باشد .

۶  شرایط موتورسیکلت مورد آزمون

تمام مشخصات موتورسیکلت باید از اطلاعات مشخص شده از پیوست الف پیروی کند .

۷   آماده سازی موتورسیکلت مورد آزمون

۷-۱  موتورسیکلت باید در تمامی اجزاء و قطعات با سری های تولید سازنده مطابقت داشته باشد و اگر مشخصات با سری تولید یاد شده تفاوت داشته باشد باید شرح کامل آن در گزارش آزمون آورده شود .

۷-۲ موتورسیکلت باید بطور مناسب و مطابق با الزامات مورد آزمون قرار گیرد

۷- گرانروی روغن های مورد استفاده در قطعات مکانیکی متحرک و فشار باد تایر باید مطابق با دستورالعملهای شرکت سازنده موتورسیکلت باشد و در صورت اختلاف، مشخصات آن باید در گزارش آزمون ذکر شوند .

۷-۴ قبل از آزمون تمام قطعات موتورسیکلت باید در دمای محیط آزمون به حالت پایدار برسد .

۷-۵  جرم موتورسیکلت شامل جرم خالص با متعلقات طبق بند ۳-۴ استاندارد ملی ایران به شماره ……۱ می باشد .

۷-۶ جرم کلی آزمون که شامل جرمهای موتورسوار و کلیه وسایل می باشد، باید قبل از شروع آزمون اندازه گیری شوند . 

۷-۷  توزیع بار بین چرخها باید با دستورالعمل های شرکت سازنده مطابقت داشته باشد .

۷-۸   هنگامیکه حس گر سرعت و یا تجهیزات اندازه گیری مصرف سوخت بر روی بدنه بیرونی موتورسیکلت قرار می گیرند . باید توجه داشت که تلفات آیرودینامیک اضافه شده به موتورسیکلت به حداقل رسانیده شود .

۷-۹     برای آزمون، سوخت های مرجع زیر باید بطور مناسب مورد استفاده قرار گیرند :

CEC 2RF-01-A-80

۱- تا تدوین استاندارد ملی به ISO 11486:1993 مراجعه شود .

۲- انجمن هماهنگ کننده اروپا برای توسعه آزمونهای عملکردی سوخت ها و روانسازهای قوای محرکه

 CEC RF-05-T-79

CEC RF-08-A-85

CEC RF-03-A-84

روانکاری قوای محرکه حتی قوای محرکه ای که با مخلوط روغن روانکاری می شوند، باید از نظر  درجه بندی و مقدار روغن طبق دستورات سازنده انجام شود .

۸  اندازه گیری متوسط مصرف سوخت موتورسیکلت در طول یک سیکل رانندگی متداول (آزمون نوع ۱ )

۸-۱   سیکل عملیاتی روی بستر آزمون

۸-۱-۱   توصیف سیکل

لوازم یدکی موتورسیکلت قطعه سیکلت

مرکز پخش عمده لوازم یدکی موتورسیکلت در تهران

بورس لوازم یدکی موتورسیکلت در گمرک

02122498526