فهرست استانداردهای اجباری موتورسیکلت
آیا تا به کنون شده است به این فکر افتاده باشید تا ببینید موتورسیکلت های مطرح و نام آشنایی که در کشور مان ایران منتاژ میگردند چه استاندارهایی را بایستی از سازمان استاندارد کشور کسب نمایند تا بتوانند در بازار عرضه گردند و اصلا تا کنون شده است به این فکر افتاده باشید چرا محصولات یک شرکت خاص مطرح و پر طرفدار تر از سایر محصولات دیگر است؟ با ما همراه باشید تا با فهرستی از استاندارهایی که یک موتورسیکلت در ایران بایستی کسب نماید آشنا شوید.
| ردیف | شرح | شماره استاندارد |
|---|---|---|
| ۱ | روشهای اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلتها معیار و برچسب مصرف سوخت انواع موتور سیکلت | ISIRI 6626 ISIRI 6626-2 |
| 2 | موتورسیکلتها – توان خالص روشهای آزمون قوای محرکه | ISIRI 6653 |
| 3 | موتورسیکلت ها ترمزها و اجزاء ترمزویژگیها و روشهای آزمون | ISIRI 6704 |
| 4 | موتورسیکلتها اندازه گیری حداکثر سرعت | ISIRI 6701 |
| 5 | خودرو – وسیله هشدار دهنده شنیداری – ویژگیها و روش آزمون | ISIRI 6482 |
| 6 | موتورسیکلتهای دو چرخ -پایداری پارک کردن موتورسیکلت با استفاده از جک های وسط و بغل | ISIRI 6603 |
| 7 | موتورسیکلتهای دوچرخ – موقعیت تجهیزات روشنایی و چراغهای هشدار دهنده | ISIRI 6788 |
| 8 | موتورسیکلت ها – کنترل ها انواع، موقعیت ها و عملکردها | ISIRI 6787 |
| 9 | باتریهای موتورسیکلت ویژگیها و روشهای آزمون | ISIRI 6197 |
| 10 | موتورگازی و موتورسیکلت – جرم ها و ابعاد | ISIRI 8314 |
| 11 | موتورگازی و موتورسیکلت – سرعت سنج | ISIRI 8315 |
| 12 | موتورگازی و موتورسیکلت – تجهیزات ضد سرقت | ISIRI 8316 |
| 13 | موتورگازی و موتورسیکلت – پلاکهای شناسایی | ISIRI 8317 |
| 14 | موتورگازی و موتورسیکلت – موقعیت نصب پلاک | ISIRI 8318 |
| 15 | موتورگازی و موتورسیکلت – دستگیره سرنشین موتورسکلتهای دو چرخ | ISIRI 8319 |
| 16 | ویژگیها و روشهای آزمون تایر بادی موتورسیلکت واسکومتری | ISIRI 763 |
همچنین شما می توانید با مراجعه با آدرس سازمان ملی استاندارد کشور در باره چگونگی انجام و یا مسئولین و مهندسین انجام دهنده این استاندارد ها کسب اطلاع فرمائید.
برای نمونه استاندارد شماره ISIR 6626 را در زیر مشاهده می نمائید.
روشهای اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلت ها:
کمسیون استاندارد « روش های اندازه گیری مصرف سوخت موتورسیکلت ها »
| رئیس | سمت یا نمایندگی |
| گودرزی ، عظیم(لیسانس مهندسی مکانیک) | شرکت تیزرو |
| آخرت دوست، علیرضا(لیسانس مهندسی مکانیک) | شرکت تولید و صنعتی جهانرو |
| ارجمند، احمد (فوق لیسانس مکانیک جامدات، دکترای افتخاری ساخت و تولید از ایتالیا ) | شرکت زرین آران موتور (آمیکو) |
| دادرس، محمود (لیسانس مهندسی مکانیک) | شرکت تلاش |
| رحمانپور ، حمید رضا (فوق لیسانس مدیریت) | شرکت زرین آران موتور (آمیکو) |
| رزاقی فر ، علی (لیسانس صنایع) | موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران |
| رضائی، محمد (فوق لیسانس مکانیک ) | شرکت صنعتی نیرو محرکه |
| اسفندیاری، فرهاد (لیسانس مهندسی الکترو مکانیک) | کانون موتورسیکلت رانی |
| اخلاقی نژاد، عباس(لیسانس مهندسی صنایع و سیستم) | مهندسین مشاور صنایع وسائط نقلیه (خودرو) ایران |
آزمون هــــا:
موتورسیکلتها باید تحت دو نوع آزمون قرار گیرند :
الف – آزمون نوع اول : اندازه گیری میانگین مصرف سوخت در طول یک سیکل رانندگی متداول :
– موتورسیکلت بر روی بستر آزمونی که مجهز به ترمز و سیستم شبیه سازی اینرسی است، قرار داده می شود .
– آزمون شامل دو سیکلی که در بند ۸-۱ توضیح داده شده، بدون وقفه و بطور مداوم در طول زمانیکه برای مصرف سوخت بااستفاده ازتجهیزات مشخص شده دربند ۸-۳-۲ و۸-۳-۳ اندازه گیری می شود، انجام می شود .
روش آزمون در بخش ۸ مشخص شده است .
ب – آزمون نوع دوم : اندازه گیری مصرف سوخت در سرعت ثابت
آزمون در جاده و یا روی بستر آزمونی که در بخش ۹ مشخص شده است انجام می شود .
۵ شرایط جوی آزمون
شرایط جوی آزمون به شرح زیر است :
– رطوبت نسبی : 95 ≥ درصد
– حداکثرسرعت باد : 3 متر بر ثانیه
– حداکثر سرعت تند باد : ۸ متر بر ثانیه
– دمای هوا : از ۲۷۸ تا ۳۰۳ درجه کلوین
شرایط آزمون :
– فشار، Po : 100 کیلوپاسکال
– دما ، To : 293 درجه کلوین
– چگالی نسبی هوا، do : 9197/0
در زمان آزمون چگالی نسبی هوا (d) از معادله زیر محاسبه می شود :


در معادله فوق :
P : فشار هوا برحسب کیلوپاسکال
T : دمای مطلق برحسب درجه کلوین
این چگالی نباید بیشتر از ۵/۷ درصد با چگالی هوا در شرایط متعارف، اختلاف داشته باشد .
۶ شرایط موتورسیکلت مورد آزمون
تمام مشخصات موتورسیکلت باید از اطلاعات مشخص شده از پیوست الف پیروی کند .
۷ آماده سازی موتورسیکلت مورد آزمون
۷-۱ موتورسیکلت باید در تمامی اجزاء و قطعات با سری های تولید سازنده مطابقت داشته باشد و اگر مشخصات با سری تولید یاد شده تفاوت داشته باشد باید شرح کامل آن در گزارش آزمون آورده شود .
۷-۲ موتورسیکلت باید بطور مناسب و مطابق با الزامات مورد آزمون قرار گیرد
۷- گرانروی روغن های مورد استفاده در قطعات مکانیکی متحرک و فشار باد تایر باید مطابق با دستورالعملهای شرکت سازنده موتورسیکلت باشد و در صورت اختلاف، مشخصات آن باید در گزارش آزمون ذکر شوند .
۷-۴ قبل از آزمون تمام قطعات موتورسیکلت باید در دمای محیط آزمون به حالت پایدار برسد .
۷-۵ جرم موتورسیکلت شامل جرم خالص با متعلقات طبق بند ۳-۴ استاندارد ملی ایران به شماره ……۱ می باشد .
۷-۶ جرم کلی آزمون که شامل جرمهای موتورسوار و کلیه وسایل می باشد، باید قبل از شروع آزمون اندازه گیری شوند .
۷-۷ توزیع بار بین چرخها باید با دستورالعمل های شرکت سازنده مطابقت داشته باشد .
۷-۸ هنگامیکه حس گر سرعت و یا تجهیزات اندازه گیری مصرف سوخت بر روی بدنه بیرونی موتورسیکلت قرار می گیرند . باید توجه داشت که تلفات آیرودینامیک اضافه شده به موتورسیکلت به حداقل رسانیده شود .
۷-۹ برای آزمون، سوخت های مرجع زیر باید بطور مناسب مورد استفاده قرار گیرند :
CEC 2RF-01-A-80
۱- تا تدوین استاندارد ملی به ISO 11486:1993 مراجعه شود .
۲- انجمن هماهنگ کننده اروپا برای توسعه آزمونهای عملکردی سوخت ها و روانسازهای قوای محرکه
CEC RF-05-T-79
CEC RF-08-A-85
CEC RF-03-A-84
روانکاری قوای محرکه حتی قوای محرکه ای که با مخلوط روغن روانکاری می شوند، باید از نظر درجه بندی و مقدار روغن طبق دستورات سازنده انجام شود .
۸ اندازه گیری متوسط مصرف سوخت موتورسیکلت در طول یک سیکل رانندگی متداول (آزمون نوع ۱ )
۸-۱ سیکل عملیاتی روی بستر آزمون
۸-۱-۱ توصیف سیکل
لوازم یدکی موتورسیکلت قطعه سیکلت
مرکز پخش عمده لوازم یدکی موتورسیکلت در تهران
بورس لوازم یدکی موتورسیکلت در گمرک
02122498526
5 دیدگاه