logo 2
04
نوامبر

تجزیه و تحلیل تخصصی صنعت موتورسیکلت ایران توسط مدیر کویر موتور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در شماره جدید (پاییز ۱۳۹۹) نشریه صنعت موتورسیکلت دکتر مجید رضایی مدیر کویر موتور به تجزیه و تحلیل این صنعت پرداخته است که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید:

شماره ۷ نشریه صنعت موتورسیکلت (پاییز ۱۳۹۹)

دکتر رضایی گفت: در نمودار شماره۱، تعداد مدل‌های موتورسیکلت که در کل کشور تاییدیه نوع از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کرده‌ و موفق به اخذ پلاک از پلیس راهور شده‌اند را ملاحظه می‌کنید که رنگ نارنجی مربوط به محصولات بنزینی، سبز برقی و مشکی تعداد کل است.

نمودار۱

وی افزود: نمودار شماره ۲ نیز مربوط به سهم محصولات اسکوتر است که بسیار نوید خوبی را می‌رساند. زیرا، شاهد رشد چشمگیر اسکوترها هستیم. این اتفاق یعنی یک بازر جدید نسبت به قبل ایجاد شده است. به‌عبارتی این دسته از افراد را می‌توان جزو ماشین‌سوارها دانست که بنا به‌دلایل بالا، باعث شده است که مردم از راندن خودرو به موتورسواری روی بیاورند.

نمودار۲

دکتر رضایی عنوان کرد: در نمودار شماره ۳، سهم کاب‌ها را مشاهده می‌کنید که به خاطر ورود اسکوترها کاهش پیدا کردند. اگر به دو نمودار بالا توجه کنیم در مجموع حدود ۳۳ درصد از بازار مربوط به اسکوترها و کاب‌ها است که به همان دلیل که عرض شد اتفاق مبارکی است.

نمودار۳

در نمودار شماره ۴، سهم بازار محصولات برقی را مشاهده می‌کنید که در سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است و دلیل آن اجباری بودن گواهینامه رانندگی برای این دسته از محصولات است که تقریبا از ۲سال پیش از سمت پلیس راهور اجرایی شد و این موضوع باعث شد افرادی که تمایل به استفاده از این محصولات را دارند از استفاده موتورسیکلت برقی صرفه‌نظر کنند. اگر روند گواهینامه می‌توانست تغییراتی را داشته باشد و یا مانند قوانین اتحادیه اروپا با حجم و سرعت خاصی با گواهینامه خودرو معادل‌سازی می‌شد، قطعا رشد بسیار بالایی را در استفاده از این محصولات شاهد بودیم. به هر حال تاثیر این موضوع عالی خواهد بود. زیرا، به ازای هر موتورسیکلت برقی که تولید می‌شود فقط یک موتورسیکلت بنزینی از چرخه حمل‌ونقل خارج نمی‌شود. بلکه یک خودرو از چرخه ترافیک خارج می‌شود و ما مصرف بنزین صدی ۱۵ را یکدفعه به صفر می‌رسانیم. چون کسی که موتورسوار است، سراغ موتورسیکلت برقی نمی‌آید. بلکه خودروسوار سراغ این دسته از محصولات می‌آید.

نمودار۴

دکتر مجید رضایى مدیریت کویر موتور اظهار کرد: صنعت موتورسیکلت ایران در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ به‌طور میانگین سالانه ۶۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید داشته که این تعداد در سال ۱۳۹۶ به یکصد و پنجاه و سه هزار و ۱۱۹دستگاه، در سال ۱۳۹۷ به یکصد و شصت و شش هزار و ۴۴۹ دستگاه و در سال ۱۳۹۸ به یکصد و شانزده هزار و ۷۸۲ دستگاه تعدیل پیدا کرد. شایان ذکر است که تولید تعداد ۷۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با استاندارد یورو۳ در سال ۱۳۹۷ به علت اتمام مهلت قانونی شماره‌گذاری این دسته از محصولات بود که در واقع مازاد تولید موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود. نکته مهم این است که ارگان‌های دولتی علت این کاهش آمار در صنعت موتورسیکلت را تولید چند برابری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۱۳۹۵ تلقی می‌کنند که این یک تصور اشتباه است. زیرا، تولید ۷۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۱۳۹۵ یعنی ما تنها ۱۱۶هزار دستگاه مازاد تولید نسبت به میانگین تولید ۱۰ سال قبل از سال ۱۳۹۵ داشته‌ایم.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ نیز طی شش ماهه اول تعداد ۱۵۵٫۴۶۰ دستگاه تولید شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۷۰ هزار دستگاه برسد.

سال ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ جمع کل
تعداد تولید ۱۵۳,۱۱۹ ۱۶۶,۴۴۹ ۱۱۶,۷۸۲ ۱۷۰,۰۰۰ ۶۰۶,۳۵۰
میانگین ۱۰ سال ۶۲۰,۰۰۰ ۶۲۰,۰۰۰ ۶۲۰,۰۰۰ ۶۲۰,۰۰۰ ۲,۴۸۰,۰۰۰
کاهش تولید -۴۶۶,۸۸۱ -۴۵۳,۵۵۱ -۵۰۳,۲۱۸ -۴۵۰,۰۰۰ -۱,۸۷۳,۶۵۰

 رضایی افزود: همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید صنعت موتورسیکلت ایران در مجموع طی چهار سال نسبت به میانگین سالانه۶۲۰ هزار دستگاهی ده ساله ۱۳۹۵-۱۳۸۶ تعداد یک میلیون و چهارصد و بیست و سه هزار و ۶۵۰ دستگاه کاهش تولید داشته است.

نمودار۵

مدیر کویر موتور گفت: تا زمستان سال گذشته گمان بر این بود که این خلاء کسری تولید دو ساله بتواند در سال۱۳۹۸ جبران شود. البته درست است که به ‌دلیل افزایش قیمت ارز، قیمت موتورسیکلت‌ها نیز تقریبا افزایش چشم‌گیرى داشت و شاید یک عده نیز توان خرید موتورسیکلت را نداشتند و مجبور شدند موتورسیکلت‌هاى مستعمل خود را با تعویض قطعات یدکى مجدد مورد استفاده قرار دهند. اما، پیش‌بینى مى‌شد که با توجه به افزایش قیمت خودرو، بسیارى از افراد به ‌سمت استفاده از موتورسیکلت روی بیاورند. این پیش‌بینی به‌ این دلیل بود که عده‌ای در شرایط فعلی توان خرید خودرو را ندارند یا تعدادی از افرادی که خودرو دارند براى ترددهاى نزدیک خود از موتورسیکلت استفاده خواهند کرد.

وى گفت: این در حالی است که در عین ناباوری در سال١٣٩٨ حدود ۱۱۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کل کشور تولید شد.

رضایى اذعان کرد: بازار موتورسیکلت بسیار کوچک شده است و همان‌طور که عرض کردم، پیش‌بینى‌ها تا دوماه گذشته یک چیز دیگرى بود و امروز به‌صورت دیگرى رقم خورده است.

نمودار۶

مدیر کویر موتور اظهار کرد: در گراف مشکی پایین نمودار شماره ۷، تعداد واحدهایی که بیشتر از ۵ درصد در بازار تولید داشته اند مشخص شده اند. در واقع حدود ۴۰ واحد در معرض خطر قرار دارند. زیرا، تولید کمتر از ۵ درصد از سهم بازار برای یک واحد تولیدی با توجه به هزینه‌ها آن‌ مقرون به صرفه نیست.

رضایى عنوان کرد: هر واحد تولیدى اگر که میزان تولید آن از یک مقدارى کمتر باشد، ادامه فعالیت آن دیگر مقرون به‌صرفه نخواهد بود و اگر ادامه دهد بیشتر ضرر مى‌کند.

وى گفت: متاسفانه بازار یکصد هزار دستگاهى در سال، باعث مى‌شود که یک تعدادى از واحدهاى تولیدى ما نتوانند دوام بیاورند و با توجه به این که احتمالا مجدد افزایش نرخ ارز را در سال جارى خواهیم داشت، این موضوع سبب مى‌شود سرمایه‌هاى شرکت‌ها همچنان در حال ذوب شدن باشد و چه بسا محصولاتى را که امروز به‌صورت مدت‌دار مى‌فروشند، در زمانى که وصول وجوه محصولات محقق مى‌شود، قطعا قابلیت جایگزینى همان محصول وجود نخواهد داشت.

مدیر کویر موتور تاکید کرد: با توجه به چنین شرایطى، مناسب است شرکت‌هاى تولیدى سیاست هاى خود را بازنگرى کنند و تصمیم هاى درستى را بگیرند تا بتوانند از ضرر و زیان بیشتر واحد خود جلوگیرى کنند.

وى. تاکید کرد: بدیهی است شبکه توزیع نیز دچار همین بحران خواهد بود. یعنى اگر عامل‌هاى فروش از یک تعدادى کمتر بفروشند، آن‌ها نیز ضرر خواهند کرد. همچنین این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که هزینه‌هاى امروز به مراتب بالاتر از هزینه‌هاى چند سال گذشته است. زیرا، میزان هزینه‌های تحمیلی به صنعت به تناسب نرخ تورم افزایش پیدا نکرده و افرایش آن بسیار بیشتر بوده است. درنتیجه به همان میزان که شرکت‌ها در معرض خطر قرار دارند، شبکه توزیع نیز به همان میزان در معرض خطر قرار دارد. پس در چنین شرایطى تغییر در استراتژى‌هاى کسب‌وکار بسیار مهم و قابل توجه است.

لوازم یدکی موتورسیکلت را از قطعه سیکلت بخواهید